Restauratie & Decoratie
Hedser heeft voor dit specialisme een opleiding gevolgd aan het Nimeto in Utrecht. Na het behalen van zijn diploma heeft hij een aantal jaren onder toeziend oog van zijn vader, meester schilder Jilt Heidstra, de fijne kneepjes van het vak in de praktijk geleerd. Door het volgen van specialisatie cursussen is Hedser zich continue blijven ontwikkelen op dit vakgebied. Hedser's specialisaties zijn:
Hieronder een kort overzicht wat de verschillende disciplines inhouden.
KLEURONDERZOEK EN KLEURADVIES
Bij restauraties van gebouwen wordt er bijna altijd geschilderd. De vraag is dan: in welke kleur en met welke soort verf? Deze vragen zijn niet altijd snel te beantwoorden. Soms is er materiaaltechnisch onderzoek van de verflagen nodig, het zogenaamde kleurhistorische onderzoek. Dit is een onderdeel van bouwhistorisch onderzoek, met als doel zowel de historische en architectonische kwaliteiten, als de technische staat en eigenaardigheden van de verflagen te achterhalen en te documenteren. Het kleurhistorische onderzoek kan hierdoor een bijdrage leveren aan een goed restauratieplan, door verschillende opties en keuzen ten aanzien van de historische verflagen en oude kleuren te verwoorden. (Bron: “Brochure Rijksdienst voor de Monumenten zorg nr5-2005”)
VERGULDWERK
Vergulden is een ambachtelijke techniek die al eeuwen wordt toegepast. Hierbij wordt een laagje bladmetaal (goud, zilver of palladium) op een ondergrond aangebracht. De techniek is voor veel toepassingen geschikt. Denk hierbij aan de restauratie van bijvoorbeeld: ornamenten, gevelstenen, windwijzers, kerkhanen, hekwerken etc.
HOUTIMITATIE
Houtimitatie is een ambachtelijke techniek die al eeuwen worden toegepast. Vaak is imitatie een nabootsing van een duurder materiaal op een goedkope ondergrond. Het toepassen van houtimitaties gebeurt lang niet altijd uit zuinigheidsoverwegingen, maar ook om bouwtechnische redenen, schaarste van de natuurlijke materiaalbronnen of als decoratie op zich.
MARMERIMITATIE
Met een marmerimitatie, ook wel marmeren genoemd wordt echt marmer gesuggereerd. Dit werd vooral in vroeger eeuwen gedaan als het gebruik van echt marmer te kostbaar was of de constructie te zwaar zou maken. Een andere reden kon zijn dat de vindplaats van de marmersoort was uitgeput.
Vaak word het schilderen van marmer gebruikt op (houten)
schoorsteenmantels, lambriseringen in een hal of gang, zuilen in een kerk,
dorpels of vensterbanken. Marmer is een mooie en prijzige steensoort
waarmee men graag mag pronken.
Er zijn veel marmer soorten met een drukke en rustige uitstraling. Daarom
bekijk ik eerst de omgeving als er een nieuwe marmerimitatie word gevraagd
welke soort toepasselijk is.
TROMPE-L'OEIL
Trompe-l'oeils zijn vooral bekend in de schilderkunst als schildertechniek waarbij de illusie van driedimensionale objecten of ruimte wordt gecreëerd door een uitermate realistische en gedetailleerde manier van schilderen. Het woord trompe-l'oeil is Frans en betekent letterlijk "bedrieg het oog", ofwel gezichtsbedrog. (Bron: “wikipedia”)
LETTERZETTEN
Letterzetten is een ambachtelijke techniek die vroeger veel werd toegepast. Tegenwoordig worden vaak naam/namen, jaartal of huisnummer op (historische) panden of monumenten aangebracht. D.m.v. penseeltechniek kunnen alle soorten letters worden aangebracht. Deze techniek is toepasbaar op verschillende ondergronden en formaten.
Hedser heeft voor dit specialisme een opleiding gevolgd aan het Nimeto in Utrecht. Na het behalen van zijn diploma heeft hij een aantal jaren onder toeziend oog van zijn vader, meester schilder Jilt Heidstra, de fijne kneepjes van het vak in de praktijk geleerd. Door het volgen van specialisatie cursussen is Hedser zich continue blijven ontwikkelen op dit vakgebied. Hedser's specialisaties zijn:
- Kleuronderzoek en kleuradvies
- Verguldwerk
- Houtimitatie
- Marmerimitatie
- Trompe-l'oeil schilderen
- Letterzetten
Hieronder een kort overzicht wat de verschillende disciplines inhouden.
KLEURONDERZOEK EN KLEURADVIES
Bij restauraties van gebouwen wordt er bijna altijd geschilderd. De vraag is dan: in welke kleur en met welke soort verf? Deze vragen zijn niet altijd snel te beantwoorden. Soms is er materiaaltechnisch onderzoek van de verflagen nodig, het zogenaamde kleurhistorische onderzoek. Dit is een onderdeel van bouwhistorisch onderzoek, met als doel zowel de historische en architectonische kwaliteiten, als de technische staat en eigenaardigheden van de verflagen te achterhalen en te documenteren. Het kleurhistorische onderzoek kan hierdoor een bijdrage leveren aan een goed restauratieplan, door verschillende opties en keuzen ten aanzien van de historische verflagen en oude kleuren te verwoorden. (Bron: “Brochure Rijksdienst voor de Monumenten zorg nr5-2005”)
VERGULDWERK
Vergulden is een ambachtelijke techniek die al eeuwen wordt toegepast. Hierbij wordt een laagje bladmetaal (goud, zilver of palladium) op een ondergrond aangebracht. De techniek is voor veel toepassingen geschikt. Denk hierbij aan de restauratie van bijvoorbeeld: ornamenten, gevelstenen, windwijzers, kerkhanen, hekwerken etc.
HOUTIMITATIE
Houtimitatie is een ambachtelijke techniek die al eeuwen worden toegepast. Vaak is imitatie een nabootsing van een duurder materiaal op een goedkope ondergrond. Het toepassen van houtimitaties gebeurt lang niet altijd uit zuinigheidsoverwegingen, maar ook om bouwtechnische redenen, schaarste van de natuurlijke materiaalbronnen of als decoratie op zich.
MARMERIMITATIE
Met een marmerimitatie, ook wel marmeren genoemd wordt echt marmer gesuggereerd. Dit werd vooral in vroeger eeuwen gedaan als het gebruik van echt marmer te kostbaar was of de constructie te zwaar zou maken. Een andere reden kon zijn dat de vindplaats van de marmersoort was uitgeput.
Vaak word het schilderen van marmer gebruikt op (houten)
schoorsteenmantels, lambriseringen in een hal of gang, zuilen in een kerk,
dorpels of vensterbanken. Marmer is een mooie en prijzige steensoort
waarmee men graag mag pronken.
Er zijn veel marmer soorten met een drukke en rustige uitstraling. Daarom
bekijk ik eerst de omgeving als er een nieuwe marmerimitatie word gevraagd
welke soort toepasselijk is.
TROMPE-L'OEIL
Trompe-l'oeils zijn vooral bekend in de schilderkunst als schildertechniek waarbij de illusie van driedimensionale objecten of ruimte wordt gecreëerd door een uitermate realistische en gedetailleerde manier van schilderen. Het woord trompe-l'oeil is Frans en betekent letterlijk "bedrieg het oog", ofwel gezichtsbedrog. (Bron: “wikipedia”)
LETTERZETTEN
Letterzetten is een ambachtelijke techniek die vroeger veel werd toegepast. Tegenwoordig worden vaak naam/namen, jaartal of huisnummer op (historische) panden of monumenten aangebracht. D.m.v. penseeltechniek kunnen alle soorten letters worden aangebracht. Deze techniek is toepasbaar op verschillende ondergronden en formaten.